Augusti lõpus (21.08-25.08) osalesime UNESCO Läänemere projekti purjeõppereisil. Purjeretk oli mõeldud UNESCO ühendkoolide õpilastele vanuses 15-18 ning sõidu eesmärgiks oli saada teadmisi Läänemerest, kogeda purjetamist ning tähistada Soome sõpruskoolidega Läänemere Päeva.
21. augustil kell 10.00 kogunesid kõik 19 eesti osalejat Lennusadamasse, et alustada seiklust. Retke jooksul purjetati neljal purjekal Tallinnast Helsingi läheduses olevatele saartele ja tagasi. Viie päeva jooksul avastati kolme saart: Iso Vasikkasaari, Harakka saar, Suomenlinna saarestik. Kohapeal osaleti erinevates töötubades koos sõpruskoolidega Soomest.
Meie jaoks projekti meeldejäävam osa purjetamine. Sellele kulus suurem osa ajast. Eelnev purjetamise oskus polnud vajalik ja nelja päeva jookusl merel õpetati meile purjede seadmist, laeva juhtimist ja sõlmede tegemist. Tagasisõit kujunes eriti meeldejäävaks, sest terve tee oli vastutuul ja laev “hüppas” üle lainete - tekitas tunde nagu sõidaks lõbustuspargi “ameerika mägedel”. Selle erinevusega, et see oli ikka väga pikk sõit (3-4 sõlme tunnis ehk 5-6 km/h) ja sõit kestis 10 tundi.
Magasime samuti purjekal ning saime natuke söögitegemist proovida. Meeskond oli väga tore ja abivalmis ning purjekakaaslastega oli lõbus õhtuti aega veeta saunas käies, Suomenlinna kindluse käike avastades ja kaarte mängides.
Veidi kurb oli, et suure lainetuse tõttu merel jäi ära mikroplasti traalimine.
Retke keskmine päev oli pühendatud Läänemere keskkonnaprobleemidele. Giidiga koos matkates Harakka saarel kuulsime sealsetest pingutustest liblikate populatsiooni taastamisel, põnevatest taimedest ja kivimitest. Järgnes loeng Läänemere probleemidest. Tuli välja, et mikroplast kujutab endast tõsist ohtu Läänemere toiduahelale, sest see võib sattuda näiteks planktoni, kalade ja lindude organismi. Kui väiksemad organismid tarbivad mikroplasti, kandub see edasi suurematesse kiskjatesse ja lõppkokkuvõttes ka inimese toidulauale.
Lisaks sellele toimusid töötoad Läänemere seisundi uurimiseks ning õpilastele praktiliste oskuste õpetamiseks. Näiteks saime eraldada mikroplasti kala soolestikust, hinnata Läänemere vee kvaliteeti, kai peal vee sügavust mõõta ning meisterdada oma enda purjekat.
Kuigi teekond polnud kerge, tasus see ennast kuhjaga ära, sest lisaks uutele teadmistele saime kaasa ka toredad mälestused, uued kogemused ja väärtuslikud sõprussuhted.
Võimalusel osaleksime sellisel ettevõtmisel uuesti ning soovitame seda kindlasti kõigile, kes on huvitatud purjetamisest, soovivad Läänemere kohta rohkem teada saada ja tahaksid kogeda midagi ägedat ja meeldejäävat.
Lisainfo:
UNESCO Läänemere Projekt on keskkonnaküsimustega tegelev rahvusvaheline koolide võrgustik, mis on suunatud Läänemere maade õpetajatele ja kooliõpilastele.
Kõikidest Läänemere riikidest osaleb projektis kokku umbes 150 kooli
Eesti UNESCO ühendkoolide sh Läänemere projekti koolide võrgustikku kuulub 62 kooli
Liisa Aedma (G2) ja Merill Orumets (G3)